HTML

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Petőfi Sándor 1823. január 1.

2018.01.03. 14:55 :: Rostás Farkas György


-  Az én vezérlő csillagom - 

petofi_kotet.jpg2018. január elsején, az év első napján, Petőfi Sándor költőóriás, a lánglelkű forradalmár járt az eszemben. 1823 nagyon régen volt. Petőfi Sándor mindösszesen 26 esztendőt élt, de máig él a magyar nép szívében, s biztos vagyok benne, hogy amíg magyarok élnek a földön neve élni fog.

Gyermekkoromtól  az én vezérlő csillagom volt. Ide kívánkozik egy rövid történet. Igaz, hogy egyszer már versbe foglaltam, de most is elmesélem.

Az 50-es években történt. Újkígyóson laktunk a Viharsarokban, abban a híres Zugban, amiről én is, ahogyan Pali öcsém is annyit írtam. Ahhoz hasonló csodák, amelyik  ott történtek hajdanán, csak a mesében léteznek.

Újkígyósról egy vicinális közlekedett Békéscsabára. Én is azzal jártam évekig a középiskolába. Az én szeretett édesanyám gondolt egy nagyot. Magához hívott és a következő szavakat intézte hozzám. 

- Drága gyermekem, holnap Békéscsabára kell mennem, jó lenne, ha elkísérnél.

Én nagyon örültem minden ilyen alkalomnak, amikor a közelében lehettem. Soha egy percig sem unatkoztam mellette, sok-sok érdekes, szép történetet mesélt.

Megérkeztünk Csabára. A vasútállomás forgataga nagy élmény volt számomra.

Az állomással szemben volt egy török cukrászda, a tulajdonos nevét egy életre megjegyeztem: Kadri Izmal Dragnak hívták. Nem volt saját gyerekük, ezért örökbe fogadtak egy kislányt. Ő is a cukrászdában dolgozott, ő szolgálta ki a vendégeket, kínálta az ínyenc falatokat.

Azóta sok víz lefolyt a Dunán, elszállt több évtized, de ezek az élmények ma is velem vannak. Amikor a szüleimmel Békéscsabán, Orosházán vagy Gyulán jártunk, mindig történt valami emlékezetes dolog.

Volt egy nagy kalandunk, még ezt is elmondom, mielőtt folytatnám Petőfi történetét. A legidősebb bátyám a József nevet kapta a keresztségben, de a cigányok csak Dácsinak becézték. Édesapámmal, és a bátyáimmal: Dácsival, Istvánnal és Lajossal gyalog indultunk Csabára a lóvásárba. Abban az időben nagy szegénység uralkodott az egész országban. A vásárban azért vettünk egy fogatot, s haza már azzal mentünk. Mindig nagy boldogság volt számomra, amikor lovaskocsin ülhettem.

Visszatérve Petőfihez. Nagyon sokat köszönhetek az újkígyósi tanáraimnak: Rácz Laci bácsinak és Erdős Mária tanárnőmnek. Ők szeretették meg velem az irodalmat.

Azon az emlékezetes napon édesanyám megvette nekem a Petőfi összes versei című kötetet. A Tanácsköztársaság útján volt egy könyvesbolt. Este anyám azt kérte, hogy olvassak neki az új könyvből. Én meg is tettem. Az én jó anyám végig könnyezett. A végén csak annyit kérdezett:

 - Kisfiam, ez a Petőfi cigány volt…?

Ezt a történetet már majdnem mindenhol elmeséltem, amerre csak megfordultam a világban. Ilyenkor az én szememből is kicsordulnak a könnyek.

petofi_kotet_bejegyz.jpgHosszú életem során sok helyen laktam -hosszú lenne még felsorolni is-, de az a szürke fedelű Petőfi kötet mindig velem volt.

Ez maradt édesanyám emlékei közöl, amit megőrzök, amíg csak Isten engedi, hogy éljek ezen a földkerekségen. Le is fényképezem, hogy minden olvasóm láthassa ezt a becses ereklyét.

Kezdő író-költő koromban, amikor csak tehettem elmentem Kiskőrösre, hogy meglátogassam a házat, ahol Petőfi gyermekkorában élt az ő drága szüleivel együtt.

De ugyanígy felkeresem a többi példaképem, József Attila és Kölcsey zarándokhelyeit is. Amikor Angliában jártam: ellátogattam Shakespeare szülőházához is, mert tartoztam egy főhajtással az ő nagyságának, emlékének.

Mondandóm zárásaként azt a pár soros versemet idézem, melyet Petőfi emlékére írtam:

 Üzenet Petőfinek

Üzentem, szóltam, kértelek
Alázatosabban már nem lehet.
Szólj az ittenieknek,
Méltatlan mit tesznek.

Hiába szólunk a márciusról,
Hiába szólunk a szabadságról.
Megcsúfolják a negyvennyolcat,
A szent forradalmat.

Látod Petőfi Sándor!
Hiába szólok az igazságról
Kelj föl sírodból,
Talpra, Petőfi Sándor!

Szólít egy nép, egy haza.
Légy e népnek ismét
Vezérlő csillaga!

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rfgy.blog.hu/api/trackback/id/tr1513546793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása