HTML

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Nem csak mákszemnyi emberség - Rácz László tanár úrra emlékezve

2017.02.01. 12:50 :: Rostás Farkas György

racz_laci_bacsival.jpgÚjkígyóson történt, Krisztus születése után 1959 esztendővel. Tíz  éves voltam akkor, amikor Rácz tanár úr osztályába jártam. Azóta sem szakadt meg a kettőnk kapcsolata és barátsága. Haláláig leveleztünk, gyakran kerestem telefonon, s ő is engem.

Ismét csörgött a telefon, Rácz László tanár úr szólalt meg a vonal másik végén:

- Gyere Gyurikám addig, amíg nem késő! Mesélni szeretnék neked édesanyádról, meg átadni azt az ajándékot, amit 50 évvel ezelőtt kaptam tőle.

– Nagyon kíváncsi voltam. Egész éjszaka nem aludtam, egy szemhunyásnyit  sem. Alig hajnalodott már útra is keltem.

Kint állt a kapuban, úgy várt, mint a Messiást. 

- Édes drága Gyurikám, csakhogy megjöttél!

 – Drága Tanár úr!

- Ne mondd nekem Gyurikám, hogy tanár úr, mondd inkább, hogy Laci bátyám!  Sokat hallok rólad. Hál' Istennek tele van veled  a rádió, a televízió, az újság. Híres ember lettél.
- Oh, Laci bátyám, ne tessék ilyet mondani! Olyan vagyok én, mint 50 évvel ezelőtt.
- Csak azt akartam mondani Gyurikám, hogy ha csak egy mákszem voltam a bejgliben, akkor én is  hozzájárultam az életművedhez.  Az újkígyósi iskola tanárai egy emlékkönyvben örökítették meg a régi időket. Én két diákom nevét említettem meg benne: Domokos Pistát, aki híres orvos lett Szegeden, és téged. Azt is leírtam, hogy amikor eljöttök hozzám meglátogatni, akkor ott folytatjuk a beszélgetést, ahol abbahagytuk.

- Most pedig elmesélem, hogy miért is hívtalak. Drága fiam, az én időm lassan lejár, már öreg vagyok. Mutatni akarok neked valamit. Gyere utánam!  

Átmentünk a másik szobába, ott kivett a vitrinből egy porcelán kutyát.
- Na édes gyermekem, most jól nézd meg ezt a kutyát! Édesanyád már sok-sok éve odaát van, egy másik dimenzióban, a csillagok között. Én pedig 50 éve őrzöm ezt az ajándékot, amit annak idején tőle kaptam. Most már átnyújtom neked, őrizd te tovább.

A hangja egy kicsit elhalkult, s szégyenlősen törölte ki a szeme sarkából a könnyeket. Egy darabig szótlanul ültünk egymással szemben, egyikünk sem tudott megszólalni.

A nagy csöndet drága felesége, Mária néni sürgés-forgása törte meg, aki finomabbnál finomabb falatokat varázsolt elénk.  

Aztán ismét megeredt a szavunk, s egymással versengve idéztük fel a régi iskolai emlékeket. Újra  lejátszódott előttem minden, ahogyan az félévszázaddal ezelőtt történt. 

Megint gyermekké lettem, s átélhettem a jóságos tanár gondoskodását. Nem tudom mi lett volna belőlem, csóró cigánygyerekből, ha nincsenek olyan igaz – és nem mákszemnyi - emberséggel megáldott tanítóim, tanáraim, amilyen Laci bácsi is volt!  Amikor nagysokára betelt a szívünk-lelkünk egymással érzékeny búcsút vettünk, és elindultam haza, Budapestre.  Laci bácsi a kapuban állt, és még sokáig integetett utánunk.

Akkor még nem tudtam, hogy ez volt az utolsó találkozásunk. Nem sokkal később jött a hír, hogy Rácz tanár úr elment, itt hagyott bennünket. Kimondhatatlan fájdalom költözött a szívembe!

Temetésén szinte az egész falu ott volt! Feleségemmel együtt mi is elkísértük az utolsó útjára a legendás falusi tanítót.  Legjobb emlékezetem szerint mi voltunk az első osztálya, a tanárképző főiskola elvégzése után, és később még sok-sok évfolyamot tanított a faluban.

Amikor szólít a szívem, meg a fájdalom, újra és újra kimegyek hozzá a temetőbe, és elpanaszolom neki a bánatom.

Édesanyám kutyája azóta a mi szobánk vitrinjében őrzi a régi idők emlékeit. Mindig előttem van, ahogyan bennem él a kedves tanár úr szeretete is, ahogy megszólított, ahogy figyelt rám, mintha a saját gyermeke lettem volna.

Én is meghagytam a gyermekeimnek, ha üt az óra és nekem is el kell indulnom a végső útra, őrizzék tovább az ereklyét, ahogyan Rácz Laci bácsi emlékét is.  

Szólj hozzá!

Címkék: Rácz László

A bejegyzés trackback címe:

https://rfgy.blog.hu/api/trackback/id/tr9012174164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása